8 Jenis Bunga Yang Cantik


Mai..mai..cuci mata dengan melihat 8 bunga tercantik, bagi aida asalkan bunga semuanya cantik betul tak? hehe.. Kejadian Allah swt semuanya cantik-cantik dan sempurna :)

1. Bauhinia kockiana


Nama Sainstifik : Bauhinia kockiana
Nama Keluarga : Leguminosae
Asal : Semenanjung Malaysia
Cuaca : Panas
Sifat : Menjalar/memanjat

2. Canna Hybrids


Nama Sainstifik : Canna hybrids
Nama Keluarga : Cannaceae
Asal : Benua Amerika
Cuaca : Panas
Sifat : Renek, tumbuh tegak, berdaun lebar dan mempunyai bunga pelbagai warna dan bentuk

3. Heliconia rostrata


Nama Sainstifik : Heliconia rostrata
Nama Keluarga : Heliconiaceae
Asal : Tropikal Amerika
Cuaca : Panas/Separa panas
Sifat : Renek, tumbuh tegak, dan mempunyai bunga terjuntai ke bawah

4. Hydrangea macrophylla


Nama Sainstifik : Hydrangea macrophylla
Nama Keluarga : Hydrangeaceae
Asal : Asia Timur
Cuaca : Separa panas
Sifat : Renek, daun lebar pokoknya seakan

5. Lantana camara


Nama Sainstifik : Lantana camara
Nama Keluarga : Verbenaceae
Asal : Mexico
Cuaca : Panas
Sifat : Renek, Berbau wangi, mempunyai bunga yang banyak dalam satu kelopak dan kecil serta pelbagai warna

Click Entry Penuh Click Sini untuk melihat gambar hospital tinggal Lady Templer


6. Rosa cultivars (Bunga Ros)


Nama Sainstifik : Rosa cultivars
Nama Keluarga : Rosaceae
Asal : Asia
Cuaca : Panas
Sifat : Berduri, Renek, mempunyai bunga yang pelbagai warna

7. Tulipa (Tulip)


Nama Sainstifik : Tulipa
Nama Keluarga : Liliaceae
Asal : Eropah selatan, Palestine, Turkey
Cuaca : Separa Sejuk
Sifat : mempunyai bunga yang pelbagai warna, tumbuh tegak dan berdaun tirus

8. Cherry blossom (Sakura)


Nama Sainstifik : Prunus serrulata
Nama Keluarga : Prunus
Asal : Australia, Brazil, Korea Selatan, China, Canada
Cuaca : Sejuk
Sifat : Bunga yang pelbagai warna, bunga yang akan keluar ketika musim sejuk

cantik tak? cantikkan.. terpesona tengok kecantikan bunga-bunga nie. Korang suka bunga mana pulak cuba kongsi sama-sama :)

p/s : suka bunga tulip dengan sakura ^^
Kredit :
Picture : Google Images
Info : Buku 1001 Garden Plants 2nd Editions (koleksi buku dekat rumah :P)





28 comments:

hana hadi said...

owh, Cherry blossom tu Sakura.huhu baru tahu ni. ingat 2 bunga tu berbeza.

hana ada bunga no4 tu kat rumah. nama apa tah. pelanduk 2 serupa kot

bunga no3 tu selalu tengk kat rumah orang yang ada halaman luas.

hana suka bunga tulip.hehe

paripariputih said...

makna nama aku kalau dalam bahasa jepun sakura, so aku suka yg cherry blossom tu Aida, harap kak long eh

Mustofa said...

Salam Aida.....
8 Jenis Bunga Yang Cantik...??
Tak banyak faham saya tentang bunga...hehehe...

Tetapi,

Bunga yang saya suka, yakni bunga Amaryllis...terutama warna putih, Cantiknya...Ibu saya suka betul dengan bunga itu.

shu said...

hydrangea tu fav sy selain tulip..wrna hydrangea mngikut sifat tanah - alkali @ asid..

Leeza dayasari [santai leeza] said...

bunga2 ni mmg cantik. tp x ingat plak namanya.

Lissa LaLissa said...

Subhanallah., ciptaan Allah memang semuanya cantik., ^^

NIA SI DRUMSTICK said...

bungeeee cantikkkk... ceria sangat..

Dik bee said...

suka bunga rose

azizah :) said...

Subhanallah.. cantik2 bunganya..

Shakira Pathi said...

suka yang cherry blossom tu, cantik sangat :D

ABS said...

Bunga ke-9...pemilik blog nila hehe

seribupilihan said...

semua cantik2 ciptaan ilahi..seribupilihan suka red rose..roses are red,violet and blue..da di dum di dum....:-)

FarhanahAdzlan said...

saya paling suka bunga no 1 tu :)

Azhafizah Md Nor said...

back to nature..indahnya ciptaan Allah.

Diari Si Froggie said...

@hana hadi hehe.. bunga yang sama hana.. oh bunga tu tak silap org kata bunga 3 bulan, sebab 3 bulan je bunga dia layu.. betul2 no3 memang banyak kat rumah org yang halaman dia luas. Eh sama lah.. hehe. :)

Diari Si Froggie said...

@paripariputih ea ke? peh! boleh panggil sakura le cenggini. hiks.

Diari Si Froggie said...

@Mustofa wasalam.. hehe. oh amaryllis atau pun nama biasa dia lily kalau warna putih memang betul2 nampak cantik bersih. :)

Diari Si Froggie said...

@shu wah betul2 mahir pasal bunga nie.. bunganya memang sangat2 lawa.. ala2 warna pastel :)

Diari Si Froggie said...

@Leeza dayasari [santai leeza] hehe.. biasanya kita tengok je tak tahu pulak nama2 dia kan. itu standard :)

Diari Si Froggie said...

@Lissa LaLissa Betul tu.. sangat2 perfect :)

Diari Si Froggie said...

@NIA SI DRUMSTICK ceria dan menenangkan :)

Diari Si Froggie said...

@Dik bee rose dan perempuan sukar dipisahkan.. ewah. :)

Diari Si Froggie said...

@azizah :) betul tu jijah.. sangat2 cantik :) SubhanaAllah ciptaan Allah.

Diari Si Froggie said...

@Shakira Pathi sakura.. memang cantik, kaler dia soft gitu.

Diari Si Froggie said...

@ABS huih.. haha.. boleh pulak eh. :P

Diari Si Froggie said...

@seribupilihan betul tu seribu pilihan.. kejadian Allah.. suka rose jugak eh? rose kaler peach paling lawa.. hehe. dadidu.. haha

Diari Si Froggie said...

@FarhanahAdzlan bauhinia.. pokok dia selalu org tanam buat lindungan terowong.. bunga dia memang lawa. :)

Diari Si Froggie said...

@Azhafizah Md Nor tension2 boleh berkawan dengan bunga.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar