MIMALAND DALAM KENANGAN

Siapa pernah dengar tentang Mimaland? apa yang ada di Mimaland? Kenapa dia ditutup? Ha.. banyak soalannya, bagi yang tak tahu atau kurang tahu (yang tahu mohon buat-buat tak tahu). Mimaland nie sebenarnya satu pusat rekreasi paling popular pada tahun 1971, tempat tumpuan orang ramai untuk melepaskan tekanan dan bersantai bersama keluarga (dulu mak abah kita pun dating kat Mimaland). 

Nama Mimaland diambil dari singkatan Malaysia In Miniature Land, kawasan seluas lebih kurang 300 ekar terletak di Ulu Gombak tidak jauh dari Kuala Lumpur dibuat secara beberapa peringkat iaitu peringkat pertama pada tahun 1970 mengandungi 24 buah motel, 5 buah chalet, sebuah kolam renang, dan taman haiwan prasejarah yang dipenuhi replika dinasour bersaiz besar.



Pada tahun 1984 Mimaland telah membina satu kolam renang yang pada waktu itu dinobatkan sebagai kolam renang terbesar dengan papan luncur air gergasi yang terpanjang di Asia Tenggara. Selain itu Mimaland juga membuka sebuah tasik untuk aktiviti bersampan, memancing, kawasan 'Giant Maze' dan juga kawasan merentas rimba.  





Setelah lebih 28 tahun Mimaland menceriakan kehidupan ribuan orang, satu kejadian yang tidak diingini berlaku iaitu pada tahun 1993, dimana satu kemalangan yang menyebabkan kematian seorang warganegara Singapura berusia 27 tahun dikatakan akibat lemas berlaku dikawasan kolam renang dan papan luncur. Kejadian ini mengejutkan orang ramai hingga memaksa pihak Mimaland menutup sementara kawasan kolam renang dan papan luncur untuk kerja-kerja pemambahbaikan. 


Pada Mei 1994 pula, berlaku kerosakan pada dinding kolam renang yang sama berpunca daripada kejadian tanah runtuh hingga menyebabkan air lumpur memasuki kolam renang, dan sekali lagi kawasan itu ditutup dari orang ramai, dan ada yang mengatakan kejadian tanah runtuh ini berlaku akibat dari proses penambahbaikan pihak Mimaland sejak kematian warganegara Singapura. Kawasan tasik juga tidak terkecuali, air yang jernih berubah menjadi warna coklat.


Pihak pengurusan Mimaland kemudiannya diseret ke mahkamah oleh beberapa pihak agensi kerajaan diatas beberapa kesalahan antaranya kelemahan dalam kawalan keselamatan yang menyebabkan beberapa masalah alam sekitar. Sepanjang pendakwaan kes tersebut, pihak mahkamah menghalang pihak Mimaland dari meneruskan operasinya. Akibat tidak dapat lagi bertahan tanpa beroperasi, pada tahun 1994 pihak Mimaland akhirnya terpaksa membuat kata putus menutup Mimaland buat selama-lamanya. 









Sekarang kawasan Mimaland telah ditutup sepenuhnya dan kerja-kerja mengali tanah dijalankan 
(untuk projek apa tak pasti) dan tanah nie dah dijual. Ada sesiapa nak beli?? Ada yang kata tempat nie berhantu, yang tu tak pasti tapi kalau dah tempat lama ditinggalkan tak mustahil lah kan. 



Nie lah rupa pintu masuk dia sebelum pintu utamanya

Pasal dekat dengan rumah dan kerja area situ hari-hari lalu depan nie, tak sempat nak pergi dah tutup pulak tempatnya. Adik beradik lain sempat, sadis betul. :P

Info tambahan :
  • Mimaland juga pernah dijadikan lokasi pengambaran filem Tuan Besar (1980), Mekanik (1983),  Gila-gila Remaja (1986), dan Tempo 88 (1987)
  • Mimaland adalah dibawah pentadbiran Magnum Cooperation

Sumber : Google Images, Arkib Negara
P/s : Entry untuk Incik kentang ^^

39 comments:

Alin Marlini said...

mak ngan abah kita pun penah ke sana

Arol Mubin said...

Baru first time dengar pasal Mimaland nie. Tapi, sayangkan dah ditutup? :(

P/S : Suka baca entri cmnie! :)

ayut said...

wujud upe ye...haish...sies tak tahu.now,dah tahu! :)

Sally Yatiey said...

First time dengar pasal Mimaland ni. :D

shida'R said...

aida kpe sume gmbar lma..tempat ni skg dah xwujud ke?

kocix! said...

so ade lg x mimaland neh?

LaLa mhdnor said...

kenapa di tutup? x pernah dgr pun nama tempat ni

sis92 said...

serius first time tau ni..sobsobs dah tutup selama2nya pulak tu..tmpatnya menarik ..hmm

aswadz said...

aku pun x pernah tahu menahu psl mimaland ni. bole tgk lagi ke kawasan nyer?

Romeo Laut said...

errr... tak pernah tau pasal ni. ada lagi tak tapak dia?

Badrina Ibtisam said...

Nape ditutup eh?

Siti Nurul Hidayah said...

xsempat nk dating kat c2.......

eintan nurfuzie said...

ooo..de gak tmpt cmni kt msia...waa... asal la ditutup... kawasan air terjun ygmati berbelas2 xde pulak di tutup...mmm...mesti meriah kan tmpat ni dulu?

eintan nurfuzie said...

mintak share

O CIKTEDDY said...

eh cik bru tahu..erk >,<

Ayie Abas said...

ayie pernah dengar nama tempat tu sebelum nih...

ermmmm sedihnya x dapat di kekalkan legasinya sbg taman tema yg popular.

ayie rasa kalau disebabkan kemalangan.. itu berlaku jugak di tempat2 taman tema yg lain..di merata dunia.

Aida Omar said...

@Alin Marlini :) kita je tak sempat merasa pergi sana kan? hehe

Aida Omar said...

@Arol Mubin kalau aida tak duduk dekat2 mimaland nie pun ntah2 tak tahu jugak kot.. hehe. tula sayang je dah tutup. thankz arol :)

Aida Omar said...

@ayut wujud dear.. tapi sekarang dah tak wujud la.. tinggal tapak je. hehe

Aida Omar said...

@Sally Yatiey hehe.. sekarang dah tahu ea. :)

Aida Omar said...

@shida'R Shida tak scroll ke bawah kot.. ada gambar terbaru, tapi dah tinggal sisa2 tapak je shida.. tempat nie dah ditutup :)

Aida Omar said...

@kocix! tak ada dah dear.. :)

Aida Omar said...

@LaLa mhdnor Dia ditutup sebab ada masalah alam semulajadi dan boleh mendatangkan bahaya kepada pengunjung.. tempat nie pun dah lama lala pasal tu kita kurang tahu pasal nie. :)

Aida Omar said...

@sis92 sayang kan sis92.. kalau tak mesti meriah tempat nie. :(

Aida Omar said...

@aswadz tak boleh dah aswadz.. kalau nak pi pun sekadar sampai pintu gerbang utama dia je.. tempat nie dah ditutup, tgh dilelong dan tempat korek pasir.

Aida Omar said...

@Romeo Laut tapak still ada, cuma dah dijadikan tempat korek pasir :)

Aida Omar said...

@Badrina Ibtisam ada masalah alam semulajadi seperti tanah runtuh dan itu akan membahayakan pengunjung sebab tu dia ditutup. :)

Aida Omar said...

@Siti Nurul Hidayah haha.. gamaknya :P

Aida Omar said...

@eintan nurfuzie ada dear.. hehe. sedih dah tinggal kenangan dah semua nie. sangat meriah kalau ikut kata orang tua2 dulu la.. pasal dia ditutup tu sebab tanah runtuh kerap berlaku, kemudian pihak mimaland tak mampu dah nak tanggung. dia tutup. thankz cik ein sudi share cerita nie :)

Aida Omar said...

@O CIKTEDDY hehe.. :) sayang dah tak ada tempat nie.

Aida Omar said...

@Ayie Abas tula ayie sangat2 sedih sebab dulu tempat nie sangat2 terkenal... pelancong dari singapura paling kerap datang.. dia bukan saja melibatkan kematian, kejadian tanah runtuh juga kerap berlaku sebabnya dari proses pembaikan tu..

belogkiter said...

kita pernah pergi masa kecik kecik. ada lagi gambar nya

steffany daph said...

baru tahu hari ni pasal mimiland. laaa, cantik sngt, tapi dah takda.. hrmm..

wachak said...

Pernah pergi sekali jer. Klau x silap dlm tahun 1991

Anonymous said...

korang ni tak baca ke entry tu? asik tanye nape tutup la... dah tak ade ke la..ape la...semua dia da tulis...ape laaa...buta..

PutraRocker said...

thisisbalabero

Kathy Rbain said...

sayang nye tempat ni dah tutup ek?

Wani Omar said...

Ruginya dah tutup. mcm best je. mesti mcm Sunway Lagoon :)

Mayang ABDUL RAZAK said...

AKAK KECIK2 DULU ITU LE TEMPAT BERMANDI MANDA NYER.. KENANGAN BETUL.. KENE MARAH DENGAN LIFE GUARD SBB X PAKAI BIKINI .. MASA TU AKAK BARU 10 TAHUN... HAHAHAH MAK CIK AKAK LAK DOK NGATA LIFEGUARD TU SBB DIA KATA SKODENG ORG BERBIKINI.. YO LAH PAKAI SPEK ITAM ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Small Cute Green Pointer
 

Copyright © 2013 Reserved to Diari Si Froggie Design by Aida Omar